Desvendando o mundo: o ensino de geografia como exploração das práticas espaciais de significação
Unveiling the world: geography teaching as exploration of spatial practices of significatio
Abstract
This article examines Geography teaching as an essential practice for understanding spatial practices of signification. Human Geography offers a unique perspective to analyze the complex interactions between society and space. We explore how teaching this discipline can empower students to unveil the world around them, encouraging critical reflection on how places are perceived, constructed, and signified. We address teaching strategies that promote the development of geographic skills and understanding of spatial dynamics, contributing to an informed and engaged citizenship. This article highlights the importance of Geography education in shaping individuals capable of deciphering and transforming their environment
Downloads
Metrics
References
DE MIGUEL, R. G. Pensamiento Espacial y Conocimiento Geográfico em los Nuevos Estilos de Aprendizaje. In: Nativos Digitales Y Geografía en el siglo XXI: Educacion Geográfica y sistemas de aprendizaje. XI Congreso Nacional de Didáctica de la Geografía, Asociación de Geógrafos Españoles, Universidad Pablo de Olavide y Universidad de Alicante, 2016. p.11-39.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011. p.279.
ROQUE ASCENÇÃO, V. de O.; VALADÃO, R. C. As dimensões escalares e a abordagem de conteúdos geográficos. Anekumene, Bogotá, n.2, p.152-66, 2011.
SANTOS, Milton - Por uma outra Globalização – do pensamento único à consciência universal. 15ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.
SANTOS, D. O que é Geografia. Apostilado, 2007. D
SANTOS, M. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2005.
SANTOS, M. O espaço do cidadão. 7. ed. 1. reimpressão. São Paulo: Edusp, 2012.
SILVA, A. C. O espaço fora do lugar. São Paulo: Hucitec,1978.
STRAFORINI, R. A totalidade mundo nas primeiras séries do ensino fundamental: um desafio a ser enfrentado. Terra Livre, São Paulo, ano 18, v.I, n.18, p.95-114, jan./jun. 2002.
STRAFORINI. Ensinar Geografia: o desafio da totalidade mundo nos anos iniciais. São Paulo: Annablume, 2004.