A Psicologia Escolar e a promoção de habilidades socioemocionais

The School Psychology and the promotion of socioemotional skill

  • Raquel da Silva Rosas Universidade Veiga de Almeida
Keywords: Social Skills, Socioemotional, School Psychology, Interactionism, Continuing education of teachers

Abstract

The school is one of the most important institutions on the socialization of the human being, that is why it needs to prepare the individual to establish social bonds throughout life. The socioemotional skills are essential in this proccess. The purpose of this study is to contribute to the promotion of the socioemotional skills, more specifically when it comes to psychology applied to the school context. It is about a bibliographic research, using specialized books as foundation, scientific articles and other materials of brazilian nationality, written in brazilian portuguese and indexed in recognizably scientific sites. The research allowed to comprehend that the school is a privileged place to the promotion of socioemotional skills, taking into account the integrality of the individual. After presenting moments of historical development and definitions, the study pointed to the challenges and possibilities of acting from the School Psychologist. The School Psychologist can act on the continuing education of teachers, directly with the students, but also together with their relatives. It's necessary, furthermore, to address their own institutional practices, considering their historical and political crossings. Therefore, the socioemotional skills should not be treated only as curriculum theme, but as an aspect of the constitutive dimension of the human being that permeates all environments and moments of educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABED, Anita Lilian Zuppo. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Construção psicopedagógica, v. 24, n. 25, p. 8-27, 2016.

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia e Educação no Brasil: uma análise histórica. In: AZZI, R.G; GIANFALDONI, M.H.T.A. (orgs.) Psicologia e educação, v. 1, p. 9-32, São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

BOCK, A.M.B; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M.L.T. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologias. 13ª ed. São Paulo: Saraiva, 1999.

CANETTIERI, Marina Kurotusch; PARANAHYBA, Jordana de Castro Balduino;

SANTOS, Soraya Vieira. Habilidades socioemocionais: da BNCC às salas de aula. Educação & Formação, v. 6, n. 2, 2021.

CFP, Conselho Federal de Psicologia (Brasil). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica / Conselho Federal de Psicologia. 2. Ed., Brasília: CFP, 2019.

DEL PRETTE, Almir; DEL PRETTE, Zilda AP. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Editora Vozes Ltda, 2005.

DIAS, Ana Cristina Garcia; PATIAS, Naiana Dapieve; ABAID, Josiane Lieberknecht Wathier. Psicologia Escolar e possibilidades na atuação do psicólogo: Algumas
reflexões. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, p. 105-111, 2014.

MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e organização: Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

OLIVEIRA, Patricia Vieira de; MUSZKAT, Mauro. Revisão integrativa sobre métodos e estratégias para promoção de habilidades socioemocionais. Revista Psicopedagogia, v. 38, n. 115, p. 91-103, 2021.

SILVA, Pedro Antônio Borges; JUNIOR, João Camilo Souza. Psicologia escolar: reflexões sobre os desafios na atuação profissional. Cadernos da FUCAMP, v. 19, n.
37, 2020.

TURBAY, J. S. A Psicologia da educação aplicada em uma turma durante um período escolar confrontando a teoria e a prática. In: Revista eletrônica dos Cursos de Administração e Ciências Contábeis OPET. n°06, 2011.

VASCONCELOS, C.; PRAIA, J.F.; ALMEIDA, L.S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. In: Revista Psicologia Escolar e Educacional. vol.7, n° 1, jun. 2003.

VERSUTI, Fabiana Maris et al. Habilidades socioemocionais e tecnologias educacionais: revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 1086-1104, 2020.

VIANA, M.N. Interfaces entre a Psicologia e a Educação: Reflexões sobre a atuação em Psicologia Escolar In: VIANA, M.N; FRANCISCHINI, R. Psicologia Escolar: que fazer é esse? 1ª ed. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2016.
Published
24-03-2025
How to Cite
DA SILVA ROSAS, R. A Psicologia Escolar e a promoção de habilidades socioemocionais. Aquila, n. 31, p. 013-028, 24 Mar. 2025.
Section
Artigos de Temática Livre