Expressões referenciais em tirinhas
Referential expressions in comic strips
Abstract
The main focus of this article is the study of textual linguistics applied to the hypergenre of comics, especially comic strips. The main focus is the study of referential expressions, especially when applied in teaching. The emphasis is on deictic studies. As an object of study, we chose Laerte's strips. The theoretical texts come from two sources: those of
textual linguistics and deixis with Cavalcante (2004) and (2015); and with the use of comics in the classroom with text by Ramos (2022). In the end, in addition to the contribution to the areas of linguistics and teaching, we propose a pedagogical activity for teachers in training, which serves as an example and not a single path for the use of comics to teach referential expressions in Portuguese
Downloads
References
CAVALCANTE, M.M; BRITO, M.A.P. (orgs). Gêneros textuais e referenciação. Fortaleza. Protexto – UFC, 2004. CD-ROM
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Introdução a lingüística textual. Ed. Martins Fontes, São Paulo, 2004.
LAERTE. Manual do Minotauro. São Paulo: Quadrinhos na Cia, 2021. 414 p.
LAZZAROTTO, Terezinha Aparecida. As tiras de jornal no ensino de língua portuguesa. 2010. Disponível em
http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/423-4.pdf. Acesso em: 11/04/2023
NICOLAU, Marcos. As tiras e outros gêneros jornalísticos: uma análise comparativa. Revista Eletrônica Temática, 2010. Disponível em http://www.insite.pro.br/index2.html. Acesso em: Acesso em: 11/04/2023
RAMOS, Paulo. Humor nos quadrinhos. In: VERGUEIRO, Waldomiro;
RAMOS, Paulo (org.). Quadrinhos na educação. São Paulo: Editora Contexto, 2022. p. 185-219.
RAMOS, Paulo. Os quadrinhos em aulas de língua portuguesa. In: RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro (org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2022. p. 65-87.
SILVA, Valney Veras da; CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva. Referenciação nos Estudos Críticos do Discurso. ReVEL, vol. 13, n. 25, 2015. [www.revel.inf.br]