Teacher training for EPT: the importance of valuing practices that contemplate the omnilateral training of students

Teacher training for EPT: the importance of valuing practices that contemplate the omnilateral training of students

Authors

  • Priscilla Ramos Figueiredo Cunha Federal Institute of Rio de Janeiro

Keywords:

Teacher training, Professional and Technological Education, Comprehensive training

Abstract

The present study intends to analyze the trajectory of teacher training in Brazil, emphasizing the reflection on the need to stimulate the creation of educational practices that value the omnilateral training of students, which is focused on the multiple dimensions of individuals and intends to train people critical and aware of their role in the society in which they are inserted. To support this analysis, a qualitative study was carried out, through a bibliographic survey and support of discussions in authors such as Freire, Frigotto, Saviani, Soffner, Zabala and legislation that establishes guidelines for teacher training in Brazil. The present work concludes with the idea that it is necessary to extrapolate the fragmentation of traditional teaching and promote effective conditions for teachers to work in an integrated way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscilla Ramos Figueiredo Cunha, Federal Institute of Rio de Janeiro

Master's degree in Professional and Technological Education from the Federal Institute of Rio de Janeiro. Graduated in Pedagogy from the State University of Rio de Janeiro with specializations in Psychopedagogy, Administration, Guidance, and Educational Supervision. Professor and Educational Supervisor for the Municipality of Itaboraí.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer n.2 de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: [http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file](http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file). Acesso em 26 out. 2020.

DINIZ-PEREIRA, J. E. A construção do campo da pesquisa sobre formação de professores. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 145-154, jul./dez. 2013. Disponível em: [http://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/viewFile/758/531](http://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/viewFile/758/531) Acesso em: 09 out. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FRIGOTTO, G. Trabalho, conhecimento, consciência e a educação do trabalhador: impasses teóricos e práticos. In: Gomez, Carlos M. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1989.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educação Pesquisa, v. 39, n. 3, p. 705–720, 2013.

PAULA JR, F. V. de. Profissionalidade, profissionalização, profissionalismo e formação docente. Scientia, n. 1, p. 01 - 191, Jun/Nov. 2012. Disponível em: [http://www.faculdade.flucianofeijao.com.br/site_novo/scientia/servico/pdfs/outros_artigos/Revista_area_AFIM_01.pdf](http://www.faculdade.flucianofeijao.com.br/site_novo/scientia/servico/pdfs/outros_artigos/Revista_area_AFIM_01.pdf). Acesso em 30 set. 2020.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v.14, n.40, p.143-155, jan./abr. 2009. Disponível em: [http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf](http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf). Acesso em: 28 set. 2020.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 5. ed. São Paulo: Autores Associados, 1995, p. 17.

SEVERINO, J.A.; P, S. G. Apresentação da coleção: docência em formação. In: LIBÂNEO, J.C.; OLIVEIRA, J.F. de; TOSCHI, M.S. (Org). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2008. p.13-22.

SOFFNER, R. Desenvolvimento, aprimoramento e consolidação de uma educação de qualidade. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília: CNE/UNESCO, 2014. 79 p. Projeto 914BRZ1142.3 CNE/UNESCO, Brasília. Disponível em: [http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15890-formacao-professores-educacao-profissional-produto-1-pdf&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192](http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15890-formacao-professores-educacao-profissional-produto-1-pdf&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192). Acesso em: 14 out. 2020.

ZABALA, A. A prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Editora ArtMed, 1998.

Published

2022-07-04

How to Cite

RAMOS FIGUEIREDO CUNHA, Priscilla. Teacher training for EPT: the importance of valuing practices that contemplate the omnilateral training of students: Teacher training for EPT: the importance of valuing practices that contemplate the omnilateral training of students. Aquila, [S. l.], n. 27, p. 195–202, 2022. Disponível em: https://ojs.uva.br/index.php/revista-aquila/article/view/334. Acesso em: 24 oct. 2025.

Issue

Section

Artigos de Temática Livre