Development of a business model based on the canvas tool for opening a company in the maintenance of stringed musical instruments
Development of a business model based on the canvas tool for opening a company in the maintenance of stringed musical instruments
Keywords:
Business Mode, Business Model Canvas, LuthieriaAbstract
The present study aimed to map and elaborate a business model for opening a company in the field of maintenance of stringed musical instruments, also known as luthieria. The Business Model Canvas was used as a guide for business analysis and from the Canvas it was possible to obtain an overview of the nine interrelated basic components. The study was supported by information collected through a questionnaire applied to customers, potential customers in the industry and the location where the business is expected to open. After analyzing the applied questionnaire, it was possible to perceive essential items for opening the company and confirming other points that were already known from the author's experience as a Luthier. This work is extremely important for the process of understanding the client's profile, preferences and services to be provided.
Downloads
References
ANAFIMA - Associação Nacional da indústria da Música – Sitio institucional. 2018. Acesso em 18 de novembro de 2022.
Café com Presidente. Pesquisa GEM: Aumenta o número de negócios mais de 3,5 anos no país. SEBRAE, 2022. Disponível em:
<https://static.poder360.com.br/2022/03/sebrae-empreendedorismo-24mar2022.pdf>. Acesso em 12 de novembro de 2022.
CAUSA MORTIS. O sucesso e o fracasso das empresas nos primeiros 5 anos de vida. SEBRAE. 2014. Disponível em:<https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/SP/Pesquisas/CAUSA%20MORTIS_vf.pdf>. Acesso em 16 de novembro de 2022.
DORNELAS, J. Empreendedorismo para visionários: desenvolvendo negócios inovadores para um mundo em transformação. Rio de Janeiro: LTC, 2013.
DORNELAS, José. Empreendedorismo, transformando ideias em negócios - 7ª Edição. Editora Empreende, 2018. E-book. ISBN 9788566103076. Disponível em:
https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788566103076/. Acesso em 20 de novembro de 2022.
DORNELAS, J. et al. Plano de negócios com o modelo Canvas: guia prático de avaliação de ideias de negócio a partir de exemplos. Rio de Janeiro: LTC, 2018.
GAVRAS, Douglas. Brasil ganha 1,4 milhão de informais em apenas 2 anos. Folha de São Paulo, Economia, 02 jul 2022. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2022/07/brasil-ganha-14-milhao-de-informais-em-apenas-2-
anos.shtml#:~:text=O%20Brasil%20ganhou%201%2C42,tr%C3%AAs%20primeiros%20meses%20de%202022.>. Acesso em 14 de novembro de 2022.
HISRICH, R. D. et al. Empreendedorismo. Disponível em: Minha Biblioteca, (9th edição). Grupo A, 2014.
Instrumentos musicais são mais procurados durante a pandemia. Portal Mundo Minas, São Paulo, 16 ago 2021. Disponível em: <https://portalmundominas.com.br/2021/08/16/instrumentos-musicais-sao-mais-procurados-durante-a-pandemia-261893/:~:text=Segundo%20dados%20divulgados%20pela%20Associa%C3%A7%C3%A3o,15%25%20em%20todo%20o%20per%C3%ADodo.>. Acesso em 14 de novembro de 2022.
OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y. Business Model Generation. 2. ed. Rio de Janeiro: Alta Books, 2011.
PEREIRA, R. M. Luteria: Coletânea de Termos Técnicos. 1. ed. Curitiba: Editora UFPR, 2019.
PETINATTI, Camila Farias. Lutheria: análise e ampliação da oficina de instrumentos musicais. Monografia (Graduação em Tecnologia em Gestão Empresarial) - Faculdade de Tecnologia de Americana - Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. São Paulo, p. 78, 2015.
SCHMID, A. L, et al. Em Busca Da Identidade Dos Instrumentos Musicais No Brasil: Um Estudo Exploratório Da Literatura De Cordel. 2017. Anais Do Museu Paulista 25.1: 279-300.
SERTEK, Paulo. Empreendedorismo. 1. Ed. Curitiba InterSaberes, 2012. Sobrevivência das Empresas no Brasil: Outubro/2016 - Relatório. SEBRAE.
2016. Disponível em: <https://sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/sobrevivencia-das-empresas-no-brasil-102016.pdf>. Acesso em 16 de novembro de 2022.