Family, active search and school drop: attendance alone does not guarantee learning
Family, active search and school drop: attendance alone does not guarantee learning
Keywords:
School Dropout, Search and Rescue, Child, AdolescentAbstract
This article will deal with concepts of Family, School Evasion and Active School Search which have been problematized for years. So this is not a new issue. For this purpose, a systemic literature review (RBS) was used in order to identify the materials produced on this topic. The articles were taken from the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), Google Scholar, Virtual Health Library, Fundação Abrinq, Scientific Eletronix Library Online (Scielo) Brazil. It appears that there are many children and adolescents who were out of school, even with the existence of the Active School Search and among other existing tools. In this way, the union of school-family and public policies, without a shadow of a doubt, removes children and adolescents from personal and social risks, in addition to guaranteeing the right to education.
Downloads
References
BAGGI, C. A. S.; LOPES, D. A. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 355-374, jul. 2011.
BERETON et al. Lessons from Applying the Sistematic Literature Review Process within the Software Engineering Domain. The Journal of System and Software, v. 80, p.571-583, 2007.
BHERING, E. & SIRAJ-BLATCHFORD, I. A relação entre escola e pais: um modelo de trocas e colaboração. Cadernos de Pesquisa, Belo Horizonte, n. 106, março. 1999, p. 191- 216.
BIOLCHINI, J.C.A., et al. Scientific research ontology to support systematic review in software engineering. Advanced Engineering Informatics, v.21, n.2, p.133-151, 2007.
BRASIL Lei nº 8.069 de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm Acesso em 13 de junho de 2022.
BRASIL. Cenário da Infância e Adolescência no Brasil 2020. Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos. 2020. Disponível em: https://www.fadc.org.br/sites/default/files/2020-03/cenario-brasil-2020-1aedicao.pdf. Acesso em 21 de mai. de 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
COMITÊ TÉCNICO DA EDUCAÇÃO; FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA; UNIÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO. Todos a escola: ações para promover a (re)inserção e a permanência de crianças e adolescentes no ambiente escolar. [livro eletrônico]- Porto Alegre, 2021.
CONANDA. Resolução n.º 113/2006, dispõe sobre os parâmetros para a institucionalização do SGD, Brasília, Secretaria Especial dos Direitos Humanos/Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente, 2006. Acesso em 29 de mai. de 2022.
FUNDAÇÃO ABRINQ. Cenário da Infância e Adolescência no Brasil 2020. 1ª Edição. São Paulo, 2020.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar Projeto de Pesquisa. São Paulo. 4ª edição. p. 64. 2002. https://www.unicef.org/media/68711/file/COVID-19-Protecting-children-from-violence-abuse-and-neglect-in-home-2020.pdf.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5ª Edição. 2003
NOGUEIRA, M.A. A relação família-escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas. Análise Social, vol. XL, (176), 2005, p. 563-578.
PAULA, Maia Ana. A escola na Rede de Proteção dos Direitos de Crianças e Adolescentes. São Paulo, 2018.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky. Aprendizagem e Desenvolvimento um processo Histórico. 2ª Ed. São Paulo: Scipione LTDA, 1995.
PINTO, J. L. A problemática da evasão escolar na escola pública: a quem compete? Monografia apresentada ao Curso de Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Universidade Estadual da Paraíba, Itaporanga-PB, 2014.
SINGLY, F. de. O nascimento do “indivíduo individualizado” e seus efeitos na vida conjugal e familiar. In: PEIXOTO, C. E.; SINGLY, F. de; CICCHELLI, V. (Org.). Família e individualização. Rio de Janeiro: FGV, 2000. p. 53
TAVARES, C. M. M.; NOGUEIRA, M. O. Relação família-escola: possibilidades e desafios para construção de uma parceria. Revista Formação@Docente- Belo Horizonte- vol. 5, nº 1, jan/jun. 2013.
UNICEF. Busca Ativa Escolar: em crises e emergências. Acesso em: 15 jun. de 2022 Disponível em: https://buscaativaescolar.org.br/criseseemergencias/
UNICEF. Fora da Escola Não Pode! Brasília, DF, 2017.
UNICEF. Passo a Passo das escolas na Busca Ativa Escolar: adaptação da estratégia nos estados e municípios. Acesso em 15 de jun. de 2022. Disponível em: biblioteca.buscaativaescolar.org.br UNICEF. Busca Ativa Escolar. 2022. Acesso em 14 de jun. de 2022. Disponível: https://buscaativaescolar.org.br/campanha/
VICENTE, A. R.; SANTOS, P. A. M.; LEÃO, A. C. Políticas sociais voltadas à criança e adolescente entre avanços, retrocessos, reflexões e desafios na educação. Revista Panorâmica online, [S. l.], v. 34, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanor amica/article/view/1452. Acesso em: 14 jun. 2022.
VITELLI, R. F.; FRITSCH, R. Evasão Escolar na Educação Superior: de que indicador estamos falado? Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 27, n. 66, p. 908-937, set/dez. 2016.








