Aquisição de habilidades práticas no ensino superior: o impacto das oficinas no desenvolvimento de estudantes de Administração, Ciências Contábeis e Economia
Practical skills acquisition in higher education: the impact of workshops on student development in Business, Accounting, and Economics
DOI:
https://doi.org/10.61565/2317-6474.2025.613Keywords:
Practical Skills, Workshops, Higher Education, Professional Developmen, Academic PerceptionAbstract
The objective of this study was to investigate the perceptions of students from the School of Business Administration, Accounting, and Economics at a public higher education institution regarding the relevance of practical skills acquired through workshops for their professional development. The research was conducted with 55 students from the Business Administration, Accounting, and Economics programs, using structured questionnaires distributed electronically. Quantitative data analysis revealed that 69.1% of participants considered practical workshops to be highly contributive to their academic and professional development, and 83.6% emphasized the importance of these skills for their future careers. Additionally, 80% of respondents showed a strong interest in participating in workshops. Among the most desired workshops, advanced Excel was the most preferred, with 45.5% expressing interest. The analysis also highlighted variations in satisfaction with the professional development opportunities offered by the school, suggesting areas for improvement. The results indicate the need to effectively integrate these practical activities into academic curricula to better prepare students for the job market. It is concluded that practical workshops are essential in higher education, enriching students' education and equipping them to meet the demands of the professional environment.
Downloads
References
BRITTO, Lidiane Campos et al. Motivos da escolha da educação a distância: o aluno como consumidor. Revista de Administração IMED, v. 6, n. 2, p. 206-220, 2016.
BRUSCATO, A; M. BAPTISTA. J. Modalidades de ensino nas universidades brasileiras e portuguesas: um estudo de caso sobre a percepção de alunos e professores em tempos de covid-19. Revista Brasileira de Educação, vol. 26, p. e260035, 2021. Doi: 10.1590/S1413-24782021260035
CAMBRIDGE ENGLIS. Developing employability skills in Higher Education and at work. Disponível em: <https://www.cambridgeenglish.org/blog/developingemployability-skills-inhigher-education-and-at-work/>. Acesso em: 03 ago. 2024.
CASAGRANDE, Ana Beatriz de Andrade et al. Vantagens e desvantagens de cursos presenciais e online na educação executiva: percepções comparativas entre professores, coordenadores e alunos. Competência, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 1-15, 2022. Doi: 10.24936/2177-4986.v15n2.2022.860
COSTA, P.; SILVA, L. S.; SILVA, M. T.; FLORIANO, C. M. F.; ORSI, K. C. S. C. Efeitos de oficina educativa sobre prevenção e cuidados à criança com engasgo: estudo deintervenção. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 10, p. e3911, 2020. Doi: 10.19175/recom.v10i0.3911
CTEEC. Practical Skills vs. Theory: The University Dilemma. Disponível em: <https://cteec.org/should-universities-focus-more-on-practical-skills-than-theory/>. Acesso em: 02 ago. 2024.
FERNANDES, Maria Eduarda et al. Oficinas acadêmicas realizadas pelo grupo PET Odontologia: Um relato de experiência. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 5, p. e48310514700, 2021. Doi: 10.33448/rsd-v10i5.14700.
FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática e formação de professores: prática de ensino. São Paulo: Loyola, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
PAVIANI, N. M. S.; FONTANA, N. M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura: Filosofia e Educação, v. 14, n. 2, p. 77-88, 2009.
PEREIRA, E. C. S. O ensino prático nas universidades: impacto na formação profissional. Educação em Revista, v. 27, n. 3, 2011. Doi: 10.1590/S0102-46982011000300006
REAL, G. C. M. A prática como componente curricular: o que isso significa na prática? Educação e Fronteiras, v. 2, n. 5, p. 48-62, 2012.
RIBEIRO-DE-SOUZA, L. M.; GOMES, M. L. DE C.; SILVA, J. DE A.; SANTOSCARVALHO, L. H. Z.; MARTONE, M. C. C.; CARMO, J. S. Oficinas sobre transtorno do espectro autista para pais, cuidadores e profissionais: análise de uma experiência. Revista Educação Especial, v. 32, p. 1-19, 2019. Doi: 10.5902/1984686X26386
SCHUTZ, A.; SANTINI, L. A. Oficinas de aprendizagem como estratégia de intervenção no ensino técnico e superior. Educação Por Escrito, v. 14, n. 1, p. e45327, 2023. Doi: 10.15448/2179-8435.2023.1.45327








