Aquisição de habilidades práticas no ensino superior: o impacto das oficinas no desenvolvimento de estudantes de Administração, Ciências Contábeis e Economia

Practical skills acquisition in higher education: the impact of workshops on student development in Business, Accounting, and Economics

Authors

  • Sabrina Souza Gonçalves Universidade Federal da Grande Dourados
  • Elias Silva de Medeiros Universidade Federal da Grande Dourados
  • Carolina Cristina Bicalho Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul
  • Marcos Antônio Alves FITec Inovações Tecnológicas

DOI:

https://doi.org/10.61565/2317-6474.2025.613

Keywords:

Practical Skills, Workshops, Higher Education, Professional Developmen, Academic Perception

Abstract

The objective of this study was to investigate the perceptions of students from the School of Business Administration, Accounting, and Economics at a public higher education institution regarding the relevance of practical skills acquired through workshops for their professional development. The research was conducted with 55 students from the Business Administration, Accounting, and Economics programs, using structured questionnaires distributed electronically. Quantitative data analysis revealed that 69.1% of participants considered practical workshops to be highly contributive to their academic and professional development, and 83.6% emphasized the importance of these skills for their future careers. Additionally, 80% of respondents showed a strong interest in participating in workshops. Among the most desired workshops, advanced Excel was the most preferred, with 45.5% expressing interest. The analysis also highlighted variations in satisfaction with the professional development opportunities offered by the school, suggesting areas for improvement. The results indicate the need to effectively integrate these practical activities into academic curricula to better prepare students for the job market. It is concluded that practical workshops are essential in higher education, enriching students' education and equipping them to meet the demands of the professional environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRETO, C. M. B.; E SILVA, M. M.; VALENTE, L. C. M.; BARRETO, S. S.; FERREIRA, H. C.; PERES, M. S.; CHRIZOSTIMO, M. M.; CAMPOS, C. M. O. Oficinas de desenvolvimento docente e o aprimoramento da prática do ensino superior. RevistAleph, n. 31, p. 461-486, 2018. Doi: 10.22409/revistaleph.v0i31.39281

BRITTO, Lidiane Campos et al. Motivos da escolha da educação a distância: o aluno como consumidor. Revista de Administração IMED, v. 6, n. 2, p. 206-220, 2016.

BRUSCATO, A; M. BAPTISTA. J. Modalidades de ensino nas universidades brasileiras e portuguesas: um estudo de caso sobre a percepção de alunos e professores em tempos de covid-19. Revista Brasileira de Educação, vol. 26, p. e260035, 2021. Doi: 10.1590/S1413-24782021260035

CAMBRIDGE ENGLIS. Developing employability skills in Higher Education and at work. Disponível em: <https://www.cambridgeenglish.org/blog/developingemployability-skills-inhigher-education-and-at-work/>. Acesso em: 03 ago. 2024.

CASAGRANDE, Ana Beatriz de Andrade et al. Vantagens e desvantagens de cursos presenciais e online na educação executiva: percepções comparativas entre professores, coordenadores e alunos. Competência, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 1-15, 2022. Doi: 10.24936/2177-4986.v15n2.2022.860

COSTA, P.; SILVA, L. S.; SILVA, M. T.; FLORIANO, C. M. F.; ORSI, K. C. S. C. Efeitos de oficina educativa sobre prevenção e cuidados à criança com engasgo: estudo deintervenção. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 10, p. e3911, 2020. Doi: 10.19175/recom.v10i0.3911

CTEEC. Practical Skills vs. Theory: The University Dilemma. Disponível em: <https://cteec.org/should-universities-focus-more-on-practical-skills-than-theory/>. Acesso em: 02 ago. 2024.

FERNANDES, Maria Eduarda et al. Oficinas acadêmicas realizadas pelo grupo PET Odontologia: Um relato de experiência. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 5, p. e48310514700, 2021. Doi: 10.33448/rsd-v10i5.14700.

FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática e formação de professores: prática de ensino. São Paulo: Loyola, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

PAVIANI, N. M. S.; FONTANA, N. M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura: Filosofia e Educação, v. 14, n. 2, p. 77-88, 2009.

PEREIRA, E. C. S. O ensino prático nas universidades: impacto na formação profissional. Educação em Revista, v. 27, n. 3, 2011. Doi: 10.1590/S0102-46982011000300006

REAL, G. C. M. A prática como componente curricular: o que isso significa na prática? Educação e Fronteiras, v. 2, n. 5, p. 48-62, 2012.

RIBEIRO-DE-SOUZA, L. M.; GOMES, M. L. DE C.; SILVA, J. DE A.; SANTOSCARVALHO, L. H. Z.; MARTONE, M. C. C.; CARMO, J. S. Oficinas sobre transtorno do espectro autista para pais, cuidadores e profissionais: análise de uma experiência. Revista Educação Especial, v. 32, p. 1-19, 2019. Doi: 10.5902/1984686X26386

SCHUTZ, A.; SANTINI, L. A. Oficinas de aprendizagem como estratégia de intervenção no ensino técnico e superior. Educação Por Escrito, v. 14, n. 1, p. e45327, 2023. Doi: 10.15448/2179-8435.2023.1.45327

Published

2025-03-23

How to Cite

SOUZA GONÇALVES, Sabrina; SILVA DE MEDEIROS, Elias; CRISTINA BICALHO, Carolina; ALVES, Marcos Antônio. Aquisição de habilidades práticas no ensino superior: o impacto das oficinas no desenvolvimento de estudantes de Administração, Ciências Contábeis e Economia : Practical skills acquisition in higher education: the impact of workshops on student development in Business, Accounting, and Economics . Aquila, [S. l.], n. 32, p. 211–222, 2025. DOI: 10.61565/2317-6474.2025.613. Disponível em: https://ojs.uva.br/index.php/revista-aquila/article/view/179. Acesso em: 16 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos de Temática Livre

Most read articles by the same author(s)