Artivism: the importance of art in the social movement of the deaf
Artivism: the importance of art in the social movement of the deaf
Keywords:
deaf art, artivism, social movement of the deafAbstract
Currently, given the constant demands of the deaf social movement, much is said about sign language recognition, bilingual education for the deaf, and linguistic accessibility in various social spaces. However, studies on the artistic practices of deaf communities are still progressing slowly, with research primarily focusing on theater and literature as cultural elements of this social group. This article is part of an ongoing master’s research. The main objective of this study is to understand the importance of art for the deaf social movement, especially in how it disseminates the identity and cultural markers of this community, particularly sign language and visual culture. Thus, we understand this process as artivism — activism carried out through artistic practices. Therefore, this paper will offer an introductory overview of the visual and performing arts produced by deaf artists.
Downloads
References
ANICETO JÚNIOR, Dalcides dos Santos. Teatro no corpo: drama e arte verbal nas performances de surdos na Língua Brasileira de Sinais. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social), Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2019.
BERNARDINO, Elidéa Lúcia Almeida. O uso de classificadores na língua de sinais brasileira. ReVEL, v. 10, n. 19, p. 250-280, 2012.
CAMPELLO, Ana Regina e Souza. Aspectos da visualidade na educação de surdos. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
CAMPOS, Ricardo. A cultura visual e o olhar antropológico. Visualidades, Goiânia, v. 10, n. 01 p. 17-37, jan./jun., 2012.
DURR, Patti. De'VIA: Investigating deaf visual art. Conferência Deaf Studies Today, Orem, 06 a 08 abril de 2006.
GARCIA, Maria Izabel Garcia. Relações de poder na educação de surdos brasileiros. In GONZÁLEZ, Aldo Ocampo (org.). Cuadernos de Educación Inclusiva. Vol. III. Repensando la justicia social y la educación inclusiva. Santiago do Chile: Ediciones CELEI, 2019, p. 146-163.
GARCIA, Maria Izabel dos Santos. Movimento Social dos Surdos: interseções, atravessamentos e implicações. Tese (Doutorado em Ciências Humanas com ênfase em Antropologia Cultural), Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
HUMPHRIES, Tom. Talking culture and culture talking. In BAUMAN, Dirken (org.). Open Your Eyes. Minneapolis: University of Minessota Press, 2008.
KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura, Uberlândia, v. 8, n. 12, p. 97-115, jan./jun., 2006.
MARTINS, Francielle Cantarelli. Discursos e experiências de sujeitos surdos sobre Audismo, Deaf Gain e Surdismo. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.
MIRZOEFF, Nicholas. Uma introducción a la cultura visual. Buenos Aires: Paidós, 2003.
NAKAGAWA, Hugo Eiji Ibanhes. Culturas surdas: o que se vê, o que se ouve. Dissertação (Mestrado em Cultura e Comunicação), Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, 2012.
PINTO, Alexandre Luiz Lopes; CABRAL, Rebeca Garcia. A história do teatro dos surdos no Brasil. In: GARCIA, Maria Izabel dos Santos (org). Fazeres epistêmicos e a educação de surdos. Santiago do Chile: Ediciones CELEI, 2020, p. 44-62.
RAPOSO, Paulo. “Artivismo”: articulando dissidências, criando insurgências. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 4, n. 2, 2015, p. 3-12.
ROURKE, Nancy. Milestone: We Came, We Saw, We Conquered. Disponível em: http://www.nancyrourke.com/wecame.htm. Acesso em: 14 jun. 2022.
SANTOS, Natielly de Jesus. O Slam do Corpo e a Representação da Poesia Surda. Revista de Ciências Humanas, v. 18, n. 2, jul./dez., 2018.
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2008.
TAYLOR, Diana. Traduzindo performance. In DAWSEY, John (et al). Antropologia e performance: ensaios Napedra. São Paulo: Terceiro Nome, 2013, p. 09-16.
ZANELLATO, Daniella. Ensino de Arte, Educação de Surdos e Museus: interconexões possíveis. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.