Análise dos hábitos de estudo dos estudantes de um curso de Administração
An analysis of the study habits of students on an Administration Course
Abstract
The objective of this study was to analyze the effectiveness of study methods used by Business Administration students at a public university in the state of Mato Grosso do Sul. Efficient study habits are crucial in the academic environment, especially given the challenges faced in Brazil, where only 18.1% of young people between the ages of 18 and 24 are enrolled in higher education. Efficient study methods are essential for improving time management and increasing productivity in the learning process. In the field of Business Administration, where effective management of resources and processes is fundamental, the efficiency of study methods becomes even more relevant. The sample used in this research consisted of 51 Business Administration students at a higher education institution in the state of Mato Grosso do Sul. Data were collected through questionnaires and the answers collected were validated. This study revealed a predominantly female sample (58.82%), with 54.90% of participants aged between 21 and 24 years. It was found that 60.78% of the students had an academic development index between 6.0 and 8.0. Regarding the statement, "I review the material given shortly after the class to better understand and retain it," 43% of respondents indicated "very unlikely." The research highlighted that many students use methods such as solving exercises and active participation in class but face challenges in time management, especially those who balance study and work. These challenges directly impact academic performance and dropout rates.
Downloads
Metrics
References
BARDAGI, Marucia Patta; HUTZ, Claudio Simon. Rotina acadêmica e relação com colegas e professores: impacto na evasão universitária. Psico, v. 43, n. 2, 2012.
CARVALHO, L. M. G. Introdução à Teoria Geral da Administração. 2008. 72 p. Programa de Desenvolvimento Educacional – PDE, (Curso Técnico em Administração) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2008.
CFA - CONSELHO FEDERAL DE ADMINISTRAÇÃO. História da Profissão. Brasília, DF: CFA. Disponível em: https://cfa.org.br/administracaoadministracao/administracao-historia-da-profissao/. Acesso em: 10 de maio de 2024.
CONCEITO. Conceito de Método. Disponível em:
CUSATI, I. C. Métodos e Técnicas de Estudos. Material didático (Bacharelado em Gestão Pública) – UAB – PNAP Brasília, Recife, 2021.
D’ÁVILA, C. Métodos e técnicas de ensino e aprendizagem para a Educação Superior: cardápio pedagógico. 1. ed.. Salvador: EDUFBA, 2021. 125 p.
DICIO - Dicionário Online de Português. Eficiência. Disponível em:
FRANÇA, C. A.; KATO, E. R.; ARAUJO, L. A.; CARLOS, A.; OGASHAWARA, O.;
BARCELLOS, R. Análise do desempenho discente em relação à sua rotina de estudo, às suas relações sociais e ao seu hábito de leitura. In: XLV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 2017, Joinville. “Inovação no Ensino/Aprendizagem em Engenharia”. Joinville: UDESC/UNISOCIESC, set. 2017. p. 1-10.
GLASSDOOR. Salários do cargo de Administração – Brasil. Disponível em: https://www.glassdoor.com.br/Sal%C3%A1rios/administra%C3%A7%C3%A3osal%C3%A1rio-SRCH_KO0,13.htm. Acesso em: 10 de maio de 2024.
HERMON, M. A importância da saúde do estudante para o desempenho escolar. 9 de jun. 2023. Disponível em:
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro, RJ: IBGE, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ms/dourados.html. Acesso em: 10 de maio 2024.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA - IPEA. Estudo do Ipea mostra que 60% dos universitários trabalham. Disponível em:
https://www.ipea.gov.br/participacao/noticiasmidia/academia/450-estudo-do-ipeamostra-que-60-dos-universitarios-trabalham. Acesso em: 11 de maio de 2024.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Relatório síntese de área: Administração. Brasília: Inep, 2023. Disponível em: https://enade.inep.gov.br/enade/#!/relatoriosPublicos. Acesso em: 25
jun. 2024.
INSTITUTO SEMESP. Evasão – Mapa do Ensino Superior. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa/edicao-11/brasil/evasao/. Acesso em: 13 maio de 2024.
INSTITUTO UNIBANCO. Desafios do Acesso ao Ensino Superior no Brasil. Rio de Janeiro, 24 de nov. 2023. Disponível em:
LAMERS, J. M. S.; SANTOS, B. S.; TOASSI, R. F, C. Retenção e Evasão no Ensino Superior Público: Estudo de Caso em um Curso Noturno de Odontologia. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. 1-26, 2017.
LEAL, Fátima. Estratégias de estudo e de aprendizagem de estudantes de Ensino Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, p. e0233349, 2023. Doi: 10.1590/S0104-40362023003103349
MACKENZIE. Curso de Administração: conheça as áreas de atuação e o mercado. Disponível em: https://blog.mackenzie.br/vestibular/guia-de-profissoes/curso-deadministracao-conheca-as-areas-de-atuacao-e-o-mercado/. Acesso em: 11 de maio de 2024.
MAGGI, Luiz. Fatores críticos no ensino da matemática nos cursos de Administração
de Empresas – as dificuldades apresentadas pelos alunos ingressantes e as suas implicações na aprendizagem. Gestão e Conhecimento PUC Minas campus Poços de Caldas, v.1, n.1, Art.4, mar. /jun. 2005 .
MALLMANN, Erika Rodrigues Silva; MOURA, Cynthia Borges de. Rotina de Estudos: Sistematização de Estratégias para Otimização da Aprendizagem Escolar. Revista Pleiade, v. 10, n. 20, p. 77-82, 2016.
PATIL, Indrajeet. Visualizations with statistical details: The 'ggstatsplot' approach. Journal of Open Source Software, v. 6, n. 61, p. 3167, 2021. Doi: 10.21105/joss.03167
R CORE TEAM. R: A Language and Environment for Statistical Computing. Vienna, Austria, R version 4.3.2, 2023. Disponível em: https://www.R-project.org/ rsuperior através da satisfação/insatisfação discente. Avaliação Campinas, Sorocaba, v. 15, n. 1, p. 159-176, 2010. Doi: 10.1590/S1414-40772010000100009
WICKHAM, H. Data Analysis. In: ggplot2. Use R!. Springer, Cham, 2016. Doi: 10.1007/978-3-319-24277-4_9