Nos trilhos da civilização: preâmbulos das disputas técnico-científicas na estrada de ferro de D. Pedro II (1850-1855)
On the tracks of civilization: preambles of the technical scientific disputes in the D. Pedro II railway (1850-1855)
Abstract
The article investigates the preambles of the technical-scientific disputes surrounding the creation of the D. Pedro II Railway (1850-1855), highlighting the role of railways as symbols of civilization and modernity in Imperial Brazil. Through the analysis of political and technical debates that preceded the formation of the D. Pedro II Railway Company, the article discusses how these disputes shaped solutions for the challenge of crossing the Serra do Mar. The text examines competing visions of technical progress, represented by the “American system”, promoted by the Teixeira Leite brothers, and the British model, advocated by Barbacena, emphasizing the connection between technology, power, and representations of civilization in the context of material improvements during the Second Reign
Downloads
Metrics
References
BORGES, M. F. Através de rochedos, grotas e precipícios: Conrado Jacob de Niemeyer e as obras na Estrada do Comércio na ampliação da cultura cafeeiroescravista (1835-1850). Aquila, 2021, v. 24, p. 255-267.
BORGES, M. F. Debates políticos dos transportes ferroviários no escravismo do Vale do Paraíba, 1826-1843. 2020. 356 f. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
BORGES, M. F.; MARINHO, P. E. M. M. Açodadas medidas. Um contrato, dois decretos e a formação da Companhia Estrada de Ferro D. Pedro II. 1855. In: Mundos do trabalho e dos trabalhadores: experiências e vivências no Brasil e no Caribe.
Rio de Janeiro: Multifoco, 2018, p. 205-226.BORGES, M. F.; MARINHO, P. E. M. M. Modernidade, ordem e civilização: a companhia Estrada de Ferro D. Pedro II no contexto da direção Saquarema. In: O Vale do Paraíba e o Império do Brasil nos quadros da Segunda Escravidão. 1. ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2015, v. 1, p. 476-499.
EL-KAREH, A. C. Filha Branca de Mãe Preta: A Companhia da Estrada de Ferro Dom Pedro II 1885-1865. Petrópolis: Vozes, 1982.
FIGUEIRA, M. F. Memória histórica da Estrada de Ferro Central do Brasil. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1908.
HOBSBAWM, E. A Era das Revoluções (1789-1848). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
HOBSBAWM, E. A Era do Capital (1848-1875). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
MARINHO, P. E. M. M. Ampliando o Estado Imperial: os engenheiros e a organização da cultura no Brasil oitocentista, 1874-1888. 2008. 387 f. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói.
MARINHO, P. E. M. M. Companhia Estrada de Ferro Dom Pedro II: a grande escola prática da nascente Engenharia Civil no Brasil Oitocentista. Topoi: Revista de História, 2015, v. 16, n. 30, p. 203-233.
MATTOS, I. R. O tempo saquarema: a formação do Estado Imperial. São Paulo: Hucitec, 2004.
OTTONI, C. B. Autobiografia. Brasília: Senado Federal, 2014.
REIS, T. S. dos. Mineiros, tropeiros e capitalistas: trajetória e formação da família Teixeira Leite em uma economia de transição (São João Del Rei e Vassouras, séculos XVIII e XIX). 2020. 153 f. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
ROOD, D. B. The Reinvention of Atlantic Slavery: technology, labor, race, and capitalism in Greater Caribbean. Nova Iorque: Oxford University Press, 2017.
SALLES, R. Nostalgia imperial: escravidão e a formação da identidade nacional no Brasil do Segundo Reinado. Rio de Janeiro: Ponteio, 2013.
SUMMERHILL, W. R. Order Against Progress: Government, Foreign Investment, and Railroads in Brazil, 1854-1913. Stanford: Stanford University Press, 2003.
TOMICH, D. Pelo prisma da escravidão: trabalho, capital e economia mundial. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.