Análise do Comportamento Aplicada (ABA) como estratégia de inclusão na educação infantil

Applied Behavior Analysis (ABA) as a strategy for inclusion in early childhood education

  • Iramaia Silva Carlos
Keywords: Applied Behavior Analysis, Inclusion, Early Childhood Education

Abstract

Thinking about inclusion is necessary and is something that is gaining ground today. In this sense, the purpose of this article is to consider and investigate the use of the science of ABA (Applied Behavior Analysis) as a strategy for the inclusion of children with autism in the context of early childhood education
in Brazil. Initially, I mentioned concepts of ABA and its interrelationship with education, Autism Spectrum Disorder (ASD) and inclusion. In this way, an integrative review was carried out with the aim of mapping national scientific productions dealing with the topic in question, specifically between the years 2012 and 2024. The following terms were used in the databases used and defined previously: ABA, School inclusion, Early childhood education and Autism, which were combined with “AND” in order to achieve what was proposed. Finally, the scarcity of scientific productions that interrelate ABA, inclusion and early childhood education in the previously defined databases became evident, which indicates an interesting field for the development of relevant future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

American Psychiatric Association (APA). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais: DSM-5-TR (Texto Revisado). 102-112 p. Artmed, 2023.

MOREIRA, Marcio Borges; MEDEIROS, Carlos Augusto de. Princípios Básicos de Análise do Comportamento. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019.

SELLA, Ana Carlina. RIBEIRO, Daniela Mendonça (Organizadoras). Análise do Comportamento Aplicada ao Transtorno do Espectro Autista. 1.ed. Curitiba:
Appris, 2018. Cap.2 39-44p.

SKINNER, Burrhus Frederic. Ciência e Comportamento Humano. Tradução de João Carlos Todorov, Rodolfo Azzi. 11.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. 494 p.
BENITEZ, Priscila. et al. Formação em Análise do Comportamento no contexto da Educação Especial: Variáveis Pessoais e Atitudinais Relacionadas à Inclusão. 2023. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1529199. Acesso em: 28 de Setembro de 2024

RODRIGUES, A. S. P.; SACHINSKI, G. P.; MARTINS, P. L. O. Contribuições da revisão integrativa para a pesquisa qualitativa em Educação. Linhas Críticas, [S.
l.], v. 28, p.e40627, 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40627. Acesso em 29 Out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 39 p. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 06 de setembro 2024.

BRASIL. MEC/SECADI – Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Disponível em
http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso: 06 de setembro de 2024.

BRASIL. Decreto nº 8.368, de 2 de dezembro de 2014. Que institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista.
Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/legislacao/154965871/decreto-8368-14. Acesso em: 28 de Setembro de 2024
Published
21-03-2025
How to Cite
SILVA CARLOS, I. Análise do Comportamento Aplicada (ABA) como estratégia de inclusão na educação infantil . Aquila, n. 32, p. 043-054, 21 Mar. 2025.
Section
Artigos de Temática Livre