Ambulatório de nutrição na APAE-RIO: um relato de experiência de estágio no atendimento a pessoas com deficiência intelectual e transtorno do espectro autista

Nutrition ambulatory at APAE-RIO: a report of internship experience in nutrition ambulatory specialized in care for children with intellectual disabilities and autistic spectrum disorder

  • Lílian Boaventura Fernandez Cuiñas Universidade Veiga de Almeida
  • Gláucia Figueiredo Justo APAE-RIO
  • Lucia Kurdian Maranha Universidade Veiga de Almeida
Keywords: Curricular Internship, Nutrition, Autism Spectrum Disorder

Abstract

The supervised internship is a crucial moment of learning for the training of future professionals, as it aims to integrate theoretical knowledge with practical experience, fostering the development of skills and competencies. During the second semester of 2024, Lílian Boaventura Fernandez Cuiñas conducted her Supervised Curricular Internship in Clinical Nutrition at the Rio de Janeiro Association of Parents and Friends of Exceptional Children (Apae-Rio). The objective of this report was to describe the student’s experience, contributing to knowledge building, and to present the activities carried out by the Nutrition Clinic at the Multidisciplinary Rehabilitation Center (CMR) for Intellectual Disabilities and Autism, Lafayette Cortes, at Apae-Rio. From the beginning of the internship in August to November2024, 46 initial consultations were conducted, excluding follow-up appointments. Food selectivity was a common complaint among caregivers, and it was identified through the Food Consumption Frequency Questionnaire that 14% of the children consumed fewer than ten different types of food. Finally, the internship at the Multidisciplinary Rehabilitation Center for Intellectual Disabilities and Autism, Lafayette Cortes, at Apae-Rio provided a unique learning opportunity, aligning the theoretical framework of Nutrition Science with practical care for the neurodivergent population. It allowed for breaking away from the fragmentation of health education and experiencing integrative and multidisciplinary actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

APAE. Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais. Quem somos. Disponível em: (https://apaebrasil.org.br/conteudo/quem-somos Acesso em 12 de dezembro, 2024.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5-TR™. 5. ed. rev. Porto Alegre: Artmed, p. 154-167, 2023.

BRASIL. Protocolo para Diagnóstico Etiológico da Deficiência Intelectual. Secretaria de Ciência, Tecnologia, Inovação e Insumos Estratégicos em Saúde - SCTIIE Departamento de Gestão e Incorporação de Tecnologias e Inovações em Saúde - DGITIS Coordenação de Gestão de Protocolos Clínicos e Diretrizes Terapêuticas – CPCDT. Brasília – DF 2020

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília, 2023.

BRASIL Resolução /CD/FNDE n º 38, de 16 de julho de 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=8147-i-res038-16072009-1-pdf&category_slug=junho-2011-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 16 dez 2024

BRASIL. Resolução CNE/CES nº 5, de 7 de novembro de 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES05.pdf. Acesso em: 12 de dezembro, 2024. Acesso em: 12 de dezembro, 2024.

BRASIL, Resolução CFN Nº 698, DE 11 DE AGOSTO DE 2021. Disponível em: https://www.cfn.org.br/wpcontent/uploads/resolucoes/resolucoes_old/Res_698_2021.html

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Protocolos do Sistema de Vigilância Alimentar e Nutricional –

SISVAN na assistência à saúde / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica.– Brasília : Ministério da Saúde, 2008.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Política Nacional de Saúde da Pessoa com Deficiência/ Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações
Programáticas Estratégicas. – Brasília : Editora do Ministério da Saúde, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012

MAENNER M. J., et al. Prevalence of autism spectrum disorder among children aged 8 years—autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United
tates, 2016. MMWR Surveill Summ. v. 27-69(4), p. 1-12, 2020. Disponível em: . Acesso em: 8 ago. 2024.

OPAS. Organização Pan-Americana de Saúde. Transtorno do Espectro Autista. Tópicos: Transtorno do Espectro Autista. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/transtorno-do-espectroautista#:~:text=Estima%2Dse%20que%2C%20em%20todo,que%20s%C3%A3o%20significativamente%20mais%20elevados. Acesso em 16 dez 2024.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA-SBP. Manual de Avaliação Nutricional. 2ª Ed– Atualizada - 2021/ Sociedade Brasileira de Pediatria. Departamento Científico de Nutrologia. São Paulo: SBP. 2021.

SIU, M. T., WEKSBERG, R. Epigenetics of autism spectrum disorder. Adv. Exp. Med. Biol. v. 978, p. 63–90, 2017. Disponível em: . Acesso em: 8 ago. 2024.

TORDJMAN, S. et al. Gene environment interactions in autism spectrum disorders: role of epigenetic mechanisms. Front. Psychiatry. v. 5, p. 53, 2014. Disponível em: . Acesso em: 8 ago. 2024.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). International Classification of Diseases (ICD). Genebra, Suíça: WHO, 2024. Disponível em: . Acesso em: 4 out. 2023.
Published
23-03-2025
How to Cite
BOAVENTURA FERNANDEZ CUIÑAS, L.; FIGUEIREDO JUSTO, G.; KURDIAN MARANHA, L. Ambulatório de nutrição na APAE-RIO: um relato de experiência de estágio no atendimento a pessoas com deficiência intelectual e transtorno do espectro autista. Aquila, n. 32, p. 279-290, 23 Mar. 2025.
Section
Artigos de Temática Livre