Histórias que encantam: a influência da literatura infantil para a formação leitora na infância
Enchanting stories: the influence of children’s literature on reader formation in childhood
Abstract
The present research aimed to investigate and understand the contributions of children's literature in the process of forming readers, as well as the benefits of reading for the integral development of children.
Through the methodology of bibliographic research, reflections on the importance of literature specifically developed for children in the formation of reading habits in childhood were explored and
described. The production and results of the bibliographic research indicate, in the first instance, the historical process of development and production of literature specifically aimed at children, showing its
evolution over the centuries, adapting to the educational and cultural needs of each era. In a second moment, the positioning of children's literature was analyzed not only as a literary genre but also as a
gateway to the universe of reading, with stimuli capable of arousing interest and the habit of reading. In the third moment, the importance of reading from the perspective of cognitive and socio-emotional
development in children was discussed, showing it to be fundamental for acquiring essential skills for full and emancipatory human development.
Downloads
Metrics
References
AGUIAR, Gabriela. Breve Panorama sobre a Primeira Infância no Brasil. Disponível em: https://www.academia.edu/33623931/BREVE_PANORAMA_SOBRE_A_PRIMEIRA_INF%C3%82NCIA_NO_BRASIL_PRIMEIRA_INF%C3%82NCIA_2007. Acesso em: 20 de mar. de 2024.
AMARILHA, Marly. Alice que não foi ao país das maravilhas: educar para ler ficção na escola. São Paulo: Livraria da Física, 2013.
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BAMBERGUERD, Richard. Como incentivar o hábito da leitura. São Paulo: Ática, 2000.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2007.
BUSATTO, Cléo. Práticas de oralidade em sala de aula. 1. ed., São Paulo: Cortez, 2010.
COELHO, Nelly. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COELHO, Nelly. Panorama histórico da literatura infantil/juvenil: das origens indo-europeias ao Brasil contemporâneo. São Paulo: Manole, 2010.
CONDORÚ, Marise; SANTOS, Ana Cristina. A contribuição da literatura infantil no desenvolvimento da criança: um estudo de caso no Projeto Literatura da Biblioteca do SESC DOCA. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação. Brasília, v. 11, n. 2, p. 410 - 430, maio/agosto 2018.
COSTA, Marta. Metodologia do Ensino da Literatura infantil. Curitiba: Ibpex, 2007.
DOHME, Vânia. Técnicas de contar histórias: um guia para desenvolver as suas habilidades e obter sucesso na apresentação de uma história. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.
FABRINO, Ana Maria. História da literatura universal: Por que ler os clássicos da literatura? Curitiba: InterSaberes, 2014.
FARIAS, Francy. Literatura Infantil: A Contribuição dos Contos de Fadas para a Construção do Imaginário Infantil. Disponível em: http://www.facsaoroque.br/novo/publicacoes/pdf/v3-n1-2012/Francy.pdf. Acesso em: 16 de mar. de 2024.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler – em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora & Autores Associados, 1989.
KIRCHOF, Edgar; SOUZA, Luana; PEREIRA, Mara. Literatura Infantojuvenil.Curitiba: Intersaberes, 2013.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história & histórias. São Paulo: Ática, 2006.
MACHADO, Ana Maria. Ponto de Fuga. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
MARAFIGO, Elisângela. A importância da literatura infantil na formação de uma sociedade de leitores. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wpcontent/uploads/2014/01/Elisangela-Carboni-Marafigo-Padilha.pdf. Acesso em: 08 de abr. de 2024
MARCONI, Marina; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica.São Paulo: Atlas, 2019.
MARTINS, M. H. O que é leitura. 19. Ed. São Paulo: Brasiliense,1994.
ORELO, Eliane Rodrigues Mota; VITORINO, Elizete Vieira. Competência informacional: um olhar para a dimensão estética. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 17, n. 4, p. 41-56, out./dez. 2012. Disponível em:http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1614/1066. Acesso em: 4 maio de 2024.
ROSSINI, Maria Augusta Sanches. Pedagogia afetiva. Petrópolis, RJ, Editora Vozes.
SILVA, E. L. da; MENEZES, E. M. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. Florianópolis: UFSC, 2005. Disponível em: < https://projetos.inf.ufsc.br/arquivos/Metodologia_de_pesquisa_e_elaboracao_de_teses_e_dissertacoes_4ed.pdf. Acesso em 04 de abr. de 2024.
VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 14ª Edição. São Paulo: Atlas, 2013.