Contribuições da poesia no processo de ensino e aprendizagem

Contributions of poetry in the teaching and learning process

  • Jacilene Silva da Cruz SEED/RR
Keywords: Poetry, High School, Teaching and learning

Abstract

Poetry is a breath of life that enchants, humanizes, and frees. This article aims to present some contributions of poetry in the teacher's guidance and the student's learning, considering it an inherent aspect of the individual. The methodology used involved bibliographic, documentary, and field research, with a qualitative approach and phenomenological thinking. The subjects were Portuguese language teachers in high school at Gonçalves Dias State School in Boa Vista - RR. Through non-directive interviews, it was possible to perceive that, in addition to enriching vocabulary and cultivating readers, poetry embodies content that leads students towards a more humane formation, which is the ultimate and undeniable objective of Education. Finally, it is worth noting that authors such as Macedo (2021), Zilberman (2009), Eliot (1991), Paz (1982), Moisés (2019), among others, contributed to this writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVERBUCK, Ligia Morrone. A poesia e a escola. In: ZILBERMAN, Regina (org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 11. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

BORGES, Juliano Luís. Escola e disciplina: uma abordagem foucaultiana. Revista Urutágua, n. 05, 2004. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br/005/05edu_borges.htm. Acesso em: 31 dez. 2022.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências sociais. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

ELIOT, T. S. De poesia e poetas. Tradução de Ivan Junqueira. São Paulo: Brasilense, 1991.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 5. ed. São Paulo: Positivo, 2018.

FROMER, Marcelo; ANTUNES, Arnaldo; BRITTO, Sergio. Comida. In: Jesus Não Tem Dentes no País dos Banguelas. Intérprete: Titãs. Rio de Janeiro: WEA, 1987.

GALEANO, Eduardo. El mar. Disponível em: https://www.poeticous.com/eduardo-galeano/el-mar-8?locale=es. Acesso em: 24 fev. 2021.

GEBARA, Ana Elvira. O poema, um texto marginalizado. In: CHIAPPINI, Lígia (org.). Aprender e ensinar com textos. São Paulo: Cortez, 1997.

HUSSERL, Edmund. A ideia de fenomenologia: cinco lições. Tradução de Marloren Lopes Miranda. Petrópolis: Vozes, 2020.

LEAL, Lidyane Cristina Galdino. A importância da poesia na formação de leitores. In: ENID – Encontro de iniciação à docência da UEPB, 5. Anais... 2015.

MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (org.). A função da literatura na escola: resistência, mediação e formação leitora. São Paulo: Parábola, 2021.

MOISÉS, Carlos Felipe. Poesia para que? A função social da poesia e do poeta. São Paulo: Editora da Unesp, 2019.

OSAKABE, Haquira. Ensino de gramática e ensino de literatura. In: GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.

PAZ, Octavio. A dupla chama do amor e do erotismo. Tradução de Waldir Dupont. São Paulo: Siciliano, 1997.

PAZ, Octavio. O arco e a Lira. Tradução de Olga Sawary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, Eliseu Ferreira. Como e por que trabalhar com a poesia na sala de aula. Revista Graduando – UEFS, n. 2, 2011. Disponível em: http://www2.uefs.br/dla/graduando/index.htm Acesso em: 21 jan. 2021.

SOKOLOWSKI, Robert. Introdução à fenomenologia. Tradução de Alfredo de Oliveira Moraes. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2014.

VALLE, Paulo Sérgio Kostenbader; VALLE, Marcos Kostenbader. Capitão de Indústria. In: 9 luas. Intérprete: Paralamas do Sucesso. EMI. Rio de Janeiro, 1996.

ZILBERMAN, Regina. A leitura na escola. In: ZILBERMAN, Regina (org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

ZILBERMAN, Regina. O papel da literatura na escola. Via Atlântica, Rio Grande do Sul, n. 14, 2009.
Published
16-04-2025
How to Cite
SILVA DA CRUZ, J. Contribuições da poesia no processo de ensino e aprendizagem. Aquila, n. 29, p. 269-286, 16 Apr. 2025.
Section
Artigos de Temática Livre